Algemene Voorwaarden e-apotheek eFarma
1. Betaling en Verzendkosten
​
1.1. Declaratie van Receptgeneesmiddelen Direct aan uw Verzekering
Geneesmiddelen op recept kunnen direct worden gedeclareerd bij uw verzekeringsmaatschappij. Bij het leveren van geneesmiddelen op recept zijn de correcte verzekeringsgegevens nodig voor de declaratie. Voor (bij)betalingen van receptgeneesmiddelen die niet of slechts gedeeltelijk vergoed worden, bieden wij de mogelijkheid te betalen via iDeal, bankoverschrijving vooraf of SEPA-incassomachtiging.
1.2. Verzendkosten van Artikelen op Recept
Voor geneesmiddelen op recept worden geen verzendkosten berekend wanneer het pakket wordt verstuurd binnen Nederland.
1.3. Verzendkosten van Artikelen Zonder Recept
De verzendkosten binnen Nederland bedragen €4,95. Bij een orderwaarde boven de €29,00 worden geen verzendkosten berekend. Verzending geschiedt via PostNL, Budbee, Trunkrs, DHL, UPS of een koeriersdienst.
Een standaardverzending is een pakket van maximaal 10 kg. Voor bestellingen boven de 10 kg kunnen extra verzendkosten in rekening worden gebracht, afhankelijk van het totale gewicht.
1.4. SEPA-incasso
Het verschuldigde bedrag wordt enkele dagen na ontvangst van de bestelling geïncasseerd van uw bank- of girorekening. Betaling via incassomachtiging is uitsluitend mogelijk wanneer u als vaste klant met chronische medicatie bent aangemerkt.
1.5. Betalingstermijn op Rekening
Betaling dient zonder korting te geschieden binnen veertien dagen na factuurdatum. Bij overschrijding van de betalingstermijn is de debiteur in verzuim. Over het openstaande bedrag is een vertragingsrente van 1% per maand verschuldigd, vermeerderd met €7,50 administratiekosten. Eventuele gerechtelijke kosten komen voor rekening van de debiteur.
​
2. Levertijden
​
2.1. Levertermijn
De aangegeven levertermijn is een indicatie. Bestellingen die buiten werkdagen om binnenkomen, worden de eerstvolgende werkdag verwerkt.
2.2. Maximale Levertijd
Meestal ontvangt u de bestelde artikelen binnen twee werkdagen. Indien u langer dan 30 dagen moet wachten op het bestelde artikel, heeft u de mogelijkheid de overeenkomst kosteloos te verbreken.
​
3. Retourneren van Artikelen
​
3.1. "Niet Goed, Geld Terug" Regeling en Afkoelingsperiode
Indien een artikel beschadigd is tijdens het verzenden of niet overeenkomt met het bestelde, kunt u het artikel binnen 14 dagen na ontvangst retourneren. Retourgezonden goederen worden uitsluitend geaccepteerd in de originele verpakking en in ongeopende staat. U heeft 14 dagen na annulering om het product retour te sturen. Retourkosten zijn voor eigen rekening, deze bedragen ongeveer €7,25 per pakket.
3.2. Receptgeneesmiddelen Kunnen Niet Retour Worden Genomen
Volgens de EG-richtlijn van 20 mei 1997 worden receptgeneesmiddelen die op doktersvoorschrift zijn geleverd, niet retour genomen.
3.3. Retour Sturen in Verband met Houdbaarheidstermijn
Wanneer de houdbaarheid van artikelen korter is dan 3 maanden, zijn de retourkosten voor de apotheek.
​
4. Klachtenafhandeling
​
4.1. Klachtenregeling
eFarma is aangesloten bij de Geschillencommissie Openbare Apotheken. Deze is onafhankelijk en valt onder de Stichting Klachten & Geschillen Eerstelijnszorg (SKGE).
Correspondentieadres klachtencommissie:
Geschillencommissie Openbare Apotheken
Postbus 80185601 KA Eindhoven
Komt u er met onze apotheker niet uit? Dan kunt u uw klacht voorleggen aan een klachtenfunctionaris die onafhankelijk bemiddelt.
E-mail: bemiddelingapotheken@kpnmail.nl
Telefoon: 06 22 92 16 49
4.2. ODR-platform
Vanaf 15 februari 2016 kunnen consumenten in de EU klachten aanmelden via het ODR-platform van de Europese Commissie: http://ec.europa.eu/odr.
​
5. Overige Voorwaarden
​
5.1. Algemeen
De administratieve gegevens van de apotheek strekken tot volledig bewijs, tenzij de cliënt het tegendeel bewijst.
5.2. Geschillen
Alle geschillen die betrekking hebben op een overeenkomst of deze voorwaarden, worden voorgelegd aan de bevoegde Nederlandse rechter. Nederlands recht is van toepassing.
​
​
Versie 4 januari 2025